ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ DESTEK EĞİTİM PROGRAMI (DİSLEKSİ)

TANIMI VE ÖZELLİKLERİ

Tanımı

Amerikan Psikiyatri Birliğinin (APA 2001) tanımına göre özel öğrenme güçlüğü

zekâsı normal ya da normalin üstünde olan bireylerin, standart testlere göre yaş, zekâ

düzeyi ve aldığı eğitim göz önünde bulundurulduğunda okuma, matematik ve yazılı

anlatım düzeyinin beklenenin önemli ölçüde altında olmasıyla tanısı konulan bir

bozukluktur. Okuma bozukluğu, yazılı anlatım bozukluğu, matematik bozukluğu ve başka

türlü adlandırılamayan öğrenme bozukluğu alt gruplarını içerir. APA tarafından

geliştirilmiş sınıflandırma sistemi olan DSM-IV’de (Diagnostic and Statistical Manual of

Mental Disorders) “öğrenme bozuklukları” terimi kullanılmış, bu sorunun çocuk ruh

sağlığı ve hastalıkları kapsamında ele alınması gerektiği belirtilmiş ve sağaltımın bir

parçası olarak özel eğitim verilmesi gereği vurgulanmıştır.

Özellikleri

Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler, öğrenmede çok önemli olan bilgiyi işleme

sürecinin (bilginin alınması, düzenlenmesi, bellekte depolanması ve iletilmesi) bir

kısmında ya da hepsinde sorun yaşayabilirler. Bilgiyi işleme süreci dört aşamadan

oluşmaktadır.

  1. Girdi Aşaması: Bilginin duyu organları yolu ile beyinde algılanma sürecidir. Özel

öğrenme güçlüğünde uyaranların görsel, işitsel, dokunsal, kinestetik (hareket) ve vestibüler

(denge) açıdan algılanmasında sorun yaşanabilir.

  1. İşlemleme Aşaması: Beyne giden bilginin işlenmesi sürecidir ve üç aşamada

tamamlanır. Bu aşamalar sıraya koyma, soyutlama ve organizasyondur. Özel öğrenme

güçlüğünde bu aşamaların birinde ya da tümünde sorun yaşanabilir.

  1. Bellek-Depolama Aşaması: Gelen bilgi beyinde işlendikten sonra kullanılmak üzere

bellekte depolanır. Özel öğrenme güçlüğünde kısa süreli, uzun süreli ve işleyen bellek ile

ilgili sorun yaşanabilir.

  1. Çıktı Aşaması: Beynin bilgiyi mesaj olarak hücrelere, kaslara, dil ya da motor etkinlik alanlarına göndermesi sürecidir. Öğrenilen bilgiler konuşma, yazma, çizim, jest ve

mimikler yolu ile ifade edilirler. Özel öğrenme güçlüğünde bu alanlardan birinde ya da

birkaçında güçlük yaşanabilmektedir.

Özel öğrenme güçlüğünde okul öncesi dönemden itibaren dil, algı, kavram, motorkoordinasyon, bellek, dikkat-konsantrasyon, sıralama, organizasyon, duygusal-sosyal

alanlarda güçlükler görülebilmektedir.

Dil Alanı: Özel öğrenme güçlüğünde hızlı verilen işitsel uyaranları işlemleme ve ayırt

etmede sorun yaşanmaktadır. Bu durum okuma güçlüğü yaşanmasının nedenlerinden birini

oluşturmaktadır. Özel öğrenme güçlüğü olan bireylerde konuşmanın gecikmesi, sözcük

dağarcığının yaşa uygun olmaması dikkat çekicidir. Bu bireyler sözcük bulmada, bilinen

objeleri, eylem sözcüklerini isimlendirmede, ses ya da hecelerin ardışıklığını (şeftali-feştali

vb.) öğrenmede, sözcükleri doğru telaffuz (para-pala vb.) etmede, basit kafiyeli sözcükleri

(taç-maç vb.) öğrenmede zorlanır. Hikâye anlatmaya veya dinlemeye ilgi duymaz. Sesler

ile ses sembolleri arasındaki bağlantıları öğrenmesi yavaştır. Sözcüklerdeki benzeşen

sesleri (kız-kıs, mal-nal, kar-gar vb.) algılayamaz. Bir sözcüğü seslerini ya da hecelerini

(m-s-a, kel-i-me vb.) yanlış ayırır. Kısa bir süre önce öğrendiği bir sözcüğü tanıyamaz ya

da okuduğu bir sözcüğü daha sonra gördüğünde tanımakta güçlük çeker. Yaşıtlarına oranla

daha fazla okuma hatası yapar, okuma hızı düşüktür ve yüksek sesle okumaktan kaçınır.

Bir metni okurken, satır, sözcük, hece, ses atlar, okuduğunu tekrar okur ve okuduğu yeri

kaybeder. Okurken ya da yazarken bazı sesleri, (b-d-p, m-n, f-v vb.) karıştırır. Gördüğü ses

sembolü, sayı ya da sözcükleri (15-51, 6-9, b-d, ve-ev, ne-en vb.) ters okur ve yazar.

Yazarken sözcüklerdeki seslerin sırasını (elma-emla vb.) karıştırır. Bir yazılı metinde aynı

sözcüğü farklı biçimlerde yazar. Yeni sözcükleri öğrenmede zorlanır. Dili hızlı bir şekilde

işlemede (ne söylendiğini, ne istendiğini anlayamama gibi) sorun yaşar. Okuduğunu ve

dinlediğini anlamada, düşüncelerini düzgün cümleler kurarak ve yazarak ifade etmede

güçlük yaşaması nedeniyle okuma, yazma ve kompozisyon ödevlerini yapmada isteksizdir.

Ders esnasında not tutma ve tahtada yazılanları vb. defterine geçirmede zorlanır.

Algısal Alan: Özel öğrenme güçlüğü olan bireyde eşleştirme (benzerlik, farklılık),

sınıflandırma (boyut, renk ve şekillerine göre objeleri sınıflama) ve sıralama (büyükten

küçüğe sıralama vb.), sözel yönergeleri karıştırma, uyaranları sınıflandırma, gruplandırma,

sıralama, mekanı algılama güçlükleri ile yön karıştırma (kitabı ters tutma, ayakkabıları ters

giyme) güçlükleri vardır.

Özel öğrenme güçlüğü olan bireylerde görsel ve işitsel algı sorunları (ayrımlaştırma, figürzemin, hafıza alanlarında), dokunsal algı sorunları (dokunarak ayrımlaştırma ve tanımada

güçlük çekme) ve kinestetik algı sorunları (dans, ip atlama gibi aktivitelerde zorlanma,

mekânsal algı güçlükleri, mekânda yönelme, pozisyonu algılamada zorluk çekme, yön

bulmakta zorlanma) görülmektedir.

Kavramsal Alan: Özel öğrenme güçlüğünde görsel uyaranları i

şlemleme ve ayırt etmede

sorun yaşandığından ses sembolü, renk, sayı ve geometrik şekilleri öğrenme ve ayırt etme

güçleşmektedir. Bu güçlüğe sahip bireyler, zaman, mekân ve yön kavramlarını

öğrenmede yaşına uygun oyunları anlamada zorlanırlar. Akıl yürütme ve sorun çözmede

güçlük çeker, yeni becerileri yavaş öğrenirler. Basit matematik işlemleri yaparken kâğıt

ve kaleme ya da parmak hesabına gereksinim duyar, sayıların ardışıklığını, matematik

sembollerini (+, x gibi) karıştırırlar. Çarpım tablosunu öğrenmede, matematik terimlerini

ve kavramlarını anlamada, sınıf ve yaş düzeyine uygun matematik problemlerini çözmede

zorlanırlar.

Motor-Koordinasyon Alanı: Özel öğrenme güçlüğünde okuma yazma gibi becerilerin

yanı sıra ince motor beceriler, denge ve motor-koordinasyonla ilgili çeşitli sorunlar

görülmektedir. Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler tekrarlandıkça otomatikleşmesi

öngörülen motor becerilerde sorun yaşarlar. El tercihinde gecikir (sağ ve sol eli karışık

kullanmak), yap boz, küpler, lego gibi oyuncaklarla oynamada zorlanırlar. Kalemi hatalı

tutar, şekillerin çizimine yanlış yönden başlar, geometrik şekillerin çiziminde (modelden

bakarak doğru kopya etme) güçlük yaşarlar.

İnce motor becerilerin yanı sıra kaba motor becerilerde ve koordinasyonda (ritmik hareket

etmek, el çırpmak, merdiven inip-çıkmak, sek sek oynamak, zıplamak, top atmakyakalamak, ip atlamak ve bisiklet sürmek vb.) sorunlar yaşarlar. Bu bireylerin kazaya

yatkın ve sakar (takılmak, sendelemek, düşmek, devirmek, düşürmek vb.) oluşları dikkat

çekicidir. El yazıları bozuktur. Sağ ve solu karıştırırlar. Ayakkabı, kravat bağlamada,

daha küçük yaşlarda düğme iliklemede ve yardımsız giyinmede zorlanırlar. Ardışık

hareketler gerektiren takım sporlarında başarısızdırlar.

Bellek Alanı: Gelen bilgi beyinde kaydedilir, anlaşılır, yorumlanır ve daha sonra

kullanılmak üzere bellekte kullanılır. Özel öğrenme güçlüğünde kısa süreli, uzun süreli ve

işleyen bellek ile ilgili güçlükler yaşanır. Özel öğrenme güçlüğü olan birey; şiirleri,

şarkıları, çevresindeki kişilerin isimlerini, işittiklerini, gördüklerini ve bunların sırasını,

sürekli tekrarlanan işleri yapmayı hatırlamada güçlük çeker (yemekten önce elini

yıkamayı unutma, günler, aylar, sayılar ve alfabenin ardışıklığını hatırlayamama gibi).

Yeni öğrendiği bilgiyi hatırlamada ve sırasıyla anlatmada zorlanır. Okul araç-gereçlerini

sıkça kaybeder ya da okulda unutur.

Dikkat-Konsantrasyon Alanı: Dikkat dağınıklığı algıda bozukluğa neden olabilir ya da

algı bozuksa dikkat dağılabilir. Bireyin algıladığı uyarıcıya tepki göstermesi için dikkatini

ona yöneltebilmesi gerekir. Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler sözlü yönergeleri

dinlemede, izlemede zorlanır. Dikkatini bir noktaya odaklamakta güçlük çeker, dikkat

süresi kısadır. Okurken, yazarken de dikkat problemi yaşar.

Sıralama-Organizasyon Alanı: Özel öğrenme güçlüğü olan birey haftanın günlerini,

ayların, mevsimlerin, sayıların, alfabenin harf sırasını karıştırır. Ayrıca belirli bir sıra

içinde yapılması ya da bilinmesi gereken şeylerin sırasını karıştırır, dinlediği, okuduğu bir

öyküyü anlatması istendiğinde öykünün başını sonunu karıştırır, sözlü ya da yazılı olarak

düşüncelerini sırayla ifade etmekte güçlük çeker, sıralı çizimlerde ardışıklığı sürdüremez.

Özel öğrenme güçlüğü olan birey, her zaman yaptığı işleri yerine getirmede, bir

işe başlamada ve bitirmede zorlanır. Araç-gereçlerini temiz, düzenli bir şekilde korumada,

ödevlerini ve projelerini planlamada, yaptığı işleri kontrol etmede güçlük çeker.

Düşüncelerini düzenlemede ve düzgün bir sırada ifade etmede de zorlanır. Bu bireyler

verimli ders çalışma konusunda akranlarına oranla daha fazla sıkıntı yaşayabilirler.

davranabilir, arkadaş edinmede güçlüğü olabilir. Arkadaşları tarafından kolay

yönlendirilebilir. Jest ve mimikleri anlamada güçlük yaşadığından (kızgınlık ifadesini

anlayamamak vb.) iletişimde, duygularının kontrolünde zorlanır, aşırı tepki gösterebilir,

düşünmeden harekete geçebilir. Değişikliklere zor uyum sağlar. Duygulanımları sık

değişir, benlik saygısı düşüktür ve kendisine güveni azdır. Öğrenmeyle ilgili çok sayıda

travmatik yaşantıları vardır. Enuresis, enkopresis, karın ağrısı, okul reddi, okuldan kaçma

gibi sekonder davranış bozuklukları görülür.

Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler öğrenme için gerekli olan bilişsel strateji

geliştirebilme güçlüğü yaşayabilirler. Akademik alanlarda yetersizlikleri vardır. Ancak bu

bireyler tüm belirtileri taşımayabilir ve/veya bu belirtileri farklı yoğunlukta gösterebilirler.

Güçlü Oldukları Alanlar: Özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin akademik becerileri aynı

yaş ve zekâ seviyesindeki akranlarından daha düşük bir düzeyde olmasına rağmen güçlü,

yetenekli oldukları alanlar da bulunmaktadır. Bu bireyler meraklı ve çevrelerine karşı ilgili

olabilir, ilgi duydukları alanlarda daha kolay kavrayabilirler. Sözcükler yerine resimlerle

düşünebilirler. Sezgisel yolla problem çözme becerileri ve hayal güçleri gelişmiş olabilir.

Yaratıcıdırlar. Pratik çözüm yolları bulabilirler. Bir matematik sorusunu kâğıt kalem

kullanmadan zihinden çözebilirler. Bir makineyi kılavuzu okuyup çalıştırmak yerine bir

bakışta anlayıp çalıştırabilir ve icatlar yapabilirler.

PROGRAMIN DÜZEYİ

Program, zekâsı normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen okuma-yazma

veya matematik becerilerde yaşıtlarına ve zekâsına oranla düşük başarı gösteren özel

öğrenme güçlüğü olan her yaştaki bireyin genel özellikleri dikkate alınarak gelişimsel

yaklaşımla hazırlanmıştır.

PROGRAMIN GENEL AMAÇLARI

Program ile bireylerin;

  1. Öğrenmeye hazırlık becerilerini geliştirmeleri,
  2. Okuma-yazmaya hazırlık ve okuma-yazma temel becerilerini geliştirmeleri,
  3. Matematikle ilgili temel beceri ve kavramları günlük yaşamda kullanmaları,
  4. Sorun çözme, akıl yürütme, kıyas yapabilme ve analitik düşünme becerilerini

geliştirmeleri beklenmektedir.

PROGRAM İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

  1. Modüllerde yer alan kazanımlar, özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin destek eğitim

programında yer alan genel amaçlara ulaşmasını sağlayıcı nitelikte belirlenmiştir.

  1. Programı oluşturan modüller ve kazanımlar bireylerin yaşadığı güçlükler göz önünde

bulundurularak hazırlanmıştır. Bireyin ihtiyaçlarına göre aynı anda birden fazla

modülden kazanımlar bireysel eğitim programına dâhil edilebilir.

  1. Programda yer alan modüller arasında bir aşamalılık ve birbirinin ön koşulu olma

durumu söz konusu değildir. Modüller arasındaki geçişler, birey için önerilen modülde

yer alan kazanımlardaki yeterlilik düzeyi bireysel gelişim raporu da dikkate alınarak

yapılır.

  1. Programın modüllerinde yer alan kazanımların gerçekleşebilmesi için öğrenme ve

öğretme sürecinde modülde belirtilen gerekli araç-gereç ve donanımlar sağlanmalıdır.

  1. Özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin başka bir yetersizliği olması hâlinde, sahip

olduğu diğer yetersizlik alanına ait programlardan birey için uygun olan modüller

belirlenerek bireysel eğitim programına dâhil edilmelidir.

  1. Bireyin eğitim planı doğrultusunda bağlı olduğu rehberlik ve araştırma merkezi, varsa

devam ettiği okul ya da kurum ve diğer ilgili kuruluşlarla iş birliği yapılmalıdır.

Bireyin eğitim planı, yapılacak çalışmalar, öneriler konusunda varsa devam ettiği

kurum/okul personeli (sınıf öğretmeni, rehber öğretmen, özel eğitim öğretmeni, branş

öğretmeni, kurum psikoloğu, okul öncesi öğretmeni vb.) ile görüş alışverişi yapılarak

bireyin gelişimi desteklenmelidir. Bireyin destek eğitim sürecinin sonunda devam ettiği

kurum tarafından hazırlanan gelişim raporu ve ekinde birey kazanımlarının günlük

yaşama geçişini ve kalıcılığını sağlayacak öneriler, bağlı olduğu rehberlik ve araştırma

merkezinin yanı sıra bireyin ailesine, 2828 sayılı yasa ile devlet koruması altında

bulunan bireyin yasal vasi statüsünde olan kuruma, varsa devam ettiği okulun rehberlik

ve psikolojik danışma servisine iletilmelidir.

  1. Özel öğrenme güçlüğü olan bireye, yaşadığı güçlüklerin zekâsı ile ilgili bir problem

olmadığı, farklı öğrendiği, öğrenme için daha fazla zaman ayırması ve çaba göstermesi

gerektiği uygun bir dille anlatılmalıdır. Bu şekilde birey eğitim sürecinde belirlenen

hedeflere ulaşmak için etkin katılım gösterecektir.

  1. Destek eğitim alan bireyin eğitim sürecinde edindiği kazanımların sosyal yaşama

geçişinin ve yaşantı zenginliğinin sağlanması için çevresi ile iletişimde bulunacağı

oyun, drama, tiyatro, gezi, spor vb. etkinliklere bireysel eğitim programı içinde yer

verilmelidir.

  1. Özel öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerle çalışılırken verilen yönergeler açık ve

anlaşılır biçimde olmalı, etkinlik süresince bireyin yönergeye uygun davranmasına

yönelik gerekli destek sağlanmalıdır. Kurallar ve beklentiler net ve açık bir şekilde

oluşturulmalıdır. Kurallar oluşturulurken olumlu ifadeler kullanılmalıdır. Ayrıca

kurallar sık sık hatırlatılmalıdır. Kuralların bozulması durumunda karşılaşılabilecek

sonuçlar ifade edilmelidir.

  1. Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler için öğrenimleri sırasında belirlenen hedeflere

ulaşmaları ve başarı duygusunu yaşamaları önemlidir. Etkinlikler, eğitim araç ve

gereçleri bireyin gelişim özelliğine ve ilgisine uygun olarak kolaydan zora, resimden

yazıya doğru hazırlanmalıdır. Etkinliklere başlarken bireyin dikkatini toplamaya

yönelik giriş yapılmalıdır. Eğitim sırasında hangi konuların işleneceği bireye

açıklanmalı, etkinlikler arasında kısa molalar verilecek şekilde plan yapılmalıdır.

Bireylerin olumlu davranışları pekiştirilmeli, motivasyonlarını ve ilgilerini desteklemek

amacıyla yaş ve düzeylerine uygun pekiştireçler verilmelidir. Etkinliklerin süresi

bireyin özellikleri dikkate alınarak ayarlanmalıdır.

  1. Etkinlik süresince bireyin herhangi bir tepki vermeden önce düşünmesi sağlanmalı,

bireyin kendisinin kullanabileceği stratejiler geliştirerek kendine yeterli ve bağımsız

çalışabilmesi desteklenmelidir. Örneğin; okuduğunu anlamayı artırmak için kendi

kendini sorgulama tekniği bireye öğretilebilir. Bunun için bireyin kendisine “Bu metne

neden çalışıyorum?”, “Metnin ana fikri ne?” gibi sorular sorarak nasıl daha fazla bilgi

edinebileceğini araştırması sağlanabilir. Ayrıca bireylerin kendi hatalarını kendilerinin

bulmasına olanak verilmelidir.

  1. Programı uygulayan personel tarafından destek eğitim programı kapsamında uzmandesteği alınabilir. Gerektiğinde psikiyatrist, dil ve konuşma terapisti, fizyoterapist ve aile terapisti ile işbirliği yapılabilir.

PROGRAMIN YAPISI

Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı hedeflenen amaçlara ulaşmayı

sağlayacak çeşitli modüller ve bu modüllere yönelik kazanımlardan oluşmaktadır. Her bir

modülde bireylerde ulaşılması beklenen kazanımlar, içeriği, açıklamalar ve ölçme

değerlendirme bölümleri yer almaktadır. Modüller bireyselleştirilmiş eğitim programı

hazırlama ve uygulamaya imkân sağlayacak şekilde, kendi içerisinde bütünlüğü olan ve

birbirini işlevsel olarak tamamlayacak yapıda hazırlanmıştır.

Modüllerde yer alan kazanımlar bireye kazandırılacak bilgi, beceri ve tutumlardan

oluşmaktadır. Modüller uygulayıcıya rehber olabilmesinin yanında eğitim kurumlarının

uygulayacağı eğitime de bir standart getirdiği gibi ölçme değerlendirme sürecini de

kolaylaştırmaktadır.

ÖĞRENME VE ÖĞRETME SÜRECİ

Programın amacına uygun olarak yürütülebilmesi için öğrenme ve öğretme

sürecinin etkili olarak kullanılması gerekmektedir. Bu nedenle aşağıdaki hususlara dikkat

edilmelidir:

  • Öğrenme ve öğretme süreci planlanırken bireyin performans düzeyi,
  • Destek eğitim için kullanılan sürenin sonunda belirlenen hedefe

ulaşılabilmesi için zaman kullanımı en doğru şekilde planlanmalıdır.

  • Öğrenme ve öğretme sürecinde uygun strateji, yöntem, araç-gereç ve

materyaller seçilmelidir.

  • Programda yer alan etkinliklerin, somuttan soyuta, resimden yazıya,

kolaydan zora doğru aşamalı olarak hazırlanmasına ve uygulanmasına

dikkat edilmelidir.

  • Çalışmalarda kullanılan dilin ve uygulanan etkinliklerin bireyin yaşına ve

özelliklerine uygun olmasına özen gösterilmelidir.

  • Günlük yaşamda bireylerin etkili iletişim kurabilmeleri ve iletişim

stratejilerini kullanabilmeleri için uygun ortamlar hazırlanmalı ve

etkinliklerle çeşitlendirilmelidir.