YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK DESTEK EĞİTİM PROGRAMI (OTİZM)

TANIMI VE ÖZELLİKLERİ

Yaygın gelişimsel bozukluk, birden fazla bozukluğu içeren genel bir tanı grubu olup

erken çocukluk döneminde başlayan sosyal etkileşim, dil gelişimi ve davranış alanlarında

yetersizliklere sahip olma durumudur. Davranış sorunları, yineleyici, sınırlı ilgi ve

davranışları kapsamaktadır. Bu durumlar gelişimin birçok alanını etkileyerek kalıcı ve

süreğen işlev bozukluklarına yol açarlar.

1980 öncesinde Amerikan Psikiyatri Birliğinin sınıflandırmasında yaygın gelişimsel

bozukluklar çocukluk şizofrenisinin bir alt tipi olarak sınıflandırılmaktaydı. Amerikan

Psikiyatri Birliği, 1994 yılında yaygın gelişimsel bozuklukları beş bozukluktan oluşan bir

grup olarak sınıflandırmıştır.

Bunlar;

  1. Otizm
  2. Rett Sendromu
  3. Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu
  4. Asperger Bozukluğu
  5. Başka Türlü Adlandırılmayan Yaygın Gelişimsel Bozukluk (Atipik Otizm)’ tur .
  6. Otizm

Otizm, yaşamın erken dönemlerinde başlayan ve yaşam boyu süren, sosyal ilişkiler,

iletişim, davranış ve bilişsel gelişmede gecikme ve sapma gibi özellikler gösteren

nöropsikiyatrik bir bozukluk olarak kabul edilmektedir. Yaygın gelişimsel bozuklukların en

iyi bilineni otizm (İnfantil otizm olarak da bilinir.) olup karşılıklı sosyal etkileşimde, sözel

iletişimde bozukluklar ve basmakalıp stereotipik davranış örüntüsü ile karakterizedir. İnfantil

otizm kavramı ilk kez Leo Kanner tarafından 1943 yılında tıp literatürüne kazandırılmış ve

1980’e kadar bu terim kullanılmıştır.

Otizm terimi, zaman içinde yerini, otizm spektrum bozuklukları (ASD-Autism

Spectrum Disorders) terimine bırakmıştır. Otizm spektrum bozuklukları, yaygın gelişimsel

bozukluklarla (Pervasive Developmental Disorders-PDD) eş anlamlı olup ileri düzeyde ve

karmaşık bir gelişimsel yetersizlik anlamında kullanılmaktadır. Otizm ise bu sınıflandırma

altında yer alan kategorilerden yalnızca biridir.

Otizm spektrum bozukluğunun nörolojik nedenlerden kaynaklandığı sanılmaktadır.

Otizm spektrum bozukluğu tanılı bireylerin önemli bir bölümünde (yaklaşık %35), beyindeki

anormal elektrik hareketlerine bağlı olarak nöbet, istemsiz hareketler, bilinç yitimi vb.

nörolojik sorunlar da görülebilir. Otizm spektrum bozukluğu bir ruh hastalığı değildir, ancak

belirtileri bazı ruh hastalıklarını çağrıştırabilir. Yapılan bilimsel araştırmalar, otizm spektrum

bozukluğunun çocuk yetiştirme özellikleriyle ya da ailenin sosyoekonomik özellikleriyle

ilişkisi olmadığını göstermiştir.

Otizm spektrum bozukluğunun kalıtsal olabileceği yönünde bulgular vardır, ancak

buna yol açan gen ya da genler henüz bulunmuş değildir. Önceki yıllarda otizm spektrum

bozukluğunun görülme oranının 500’de bir olduğu kabul edilirken son verilere göre otizm

spektrum bozukluğunun yaklaşık her 150 çocuktan birini etkilediği düşünülmektedir. Ayrıca,

erkeklerdeki yaygınlığı kızlardan dört kat fazladır. Sanıldığının aksine, otizm spektrum

bozukluğu tanılı bireylerin çoğunda, farklı düzeylerde zekâ geriliği görülür. Ayrıca, zekâ

testlerinde belli alanlar, diğer alanlara kıyasla çok daha geri çıkabilir. Otizm spektrum

bozukluğu tanılı bireylerin pek azında (yaklaşık %10), çok güçlü bellek, müzik yeteneği vb.

üstün özelliklere rastlanır.

Amerikan Psikiyatri Birliği tarafından 2000 yılında yayımlanmış olan DSM-IV-TR

(Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı) kılavuzuna göre yaygın gelişimsel

bozukluklar içinde yer alan otizm tanısının konulabilmesi için aşağıda sıralanan belirtilerden

en az altısının görülmesi gerekir. Ayrıca, bu belirtilerden en az ikisinin sosyal etkileşim

sorunları kategorisinden, en az birer tanesinin ise diğer iki kategoriden (iletişim sorunları ve

sınırlı/yinelenen ilgi ve davranışlar) olması şarttır. Bu belirtilerden en az birinin 36 aydan

önce ortaya çıkmış olması da bir diğer koşuldur. Otizm spektrum bozukluğu şemsiyesi altında

yer alan diğer kategoriler için daha farklı ölçütler söz konusudur.

 

Aşağıda, her bir belirtiye ilişkin ayrıntılar yer almaktadır:

  1. Sosyal Etkileşim Sorunları

Sosyal etkileşim için gerekli sözel olmayan davranışlarda yetersizlik

  • Sıra dışı göz kontağı özellikleri: Göz kontağı hiç kurmamak, çok kısa süreli kurmak ya

da alışılmadık biçimde kurmak. Örneğin, birden bire gözlerini karşısındakinin

gözlerine dikmek ve kaçırmak gibi.

  • Jest ve mimik kullanımında sınırlılık: Konuşurken çok az jest ve mimik kullanmak.
  • Başkalarına yaklaşmada sıra dışı özellikler: Sosyal ortamların gerektirdiği mesafeyi

ayarlayamamak:Başkalarına fazla yakın ya da uzak durmak.

  • Ses kullanımında sıra dışılık: Konuşurken alışılmadık ses kalitesi ve vurgu özellikleri

göstermek.

Yaşa uygun akran ilişkileri geliştirememek

  • Arkadaşlık kurmakta zorlanmak: Çok az sayıda arkadaşa sahip olmak ya da hiç

arkadaş edinememek.

  • Akranlarla etkileşimde bulunmamak: Kendi yaşıtlarıyla oynamada, konuşmada vb.

çok isteksiz davranmak. Örneğin, yalnızca kendisinden çok küçük ya da büyük

kişilerle etkileşimde bulunmak.

  • Yalnızca özel ilgilere dayalı ilişkiler geliştirmek: Belli kişilerle, yalnızca belli ilgilere

dayalı olarak (favori konularda) etkileşimde bulunmak.

  • Grup içinde etkileşimde bulunurken zorlanmak: İş birliğine dayalı oyunların

kurallarına uymakta zorlanmak.

Başkalarıyla zevk, başarı ya da ilgi paylaşımında sınırlılık

  • Yalnız olmayı tercih etmek: Başkalarının, genellikle aile üyeleriyle ya da

arkadaşlarıyla birlikte yaptığı pek çok şeyi (TV izlemek, yemek yemek, oyun

oynamak vb.) yalnız başına yapmayı yeğlemek.

  • Belli olay ya da durumlara başkalarının dikkatini çekme çabası göstermemek.

Örneğin; şaşırtıcı bir durum karşısında başkalarına işaret etmemek, bir şey

başardığında başkalarıyla paylaşmamak vb.

  • Sözel övgü karşısında tepki vermemek: Başkalarının kendisine yönelttiği övgü sözleri

ya da sözel onaylamalar karşısında çok az tepki vermek ya da hiç tepki vermemek.

Örneğin, hoşnutluk belirtisi göstermemek.

Sosyal-duygusal davranışlarda sınırlılık

  • Başkalarının ilgisi karşısında tepkisiz kalmak: Birileri kendisine seslendiğinde ya da

kendisiyle etkileşmek istediğinde tepki vermemek, duymuyormuş ya da fark

etmiyormuş gibi davranmak.

  • Başkalarının yaptıklarına karşı ilgisizlik: Ortama birinin girmesi, ortamdan birinin

çıkması, birinin konuşmaya başlaması gibi başka çocukların çok ilgisini çeken bazı

olaylar karşısında ilgisiz kalmak; böyle durumlarda, gülümseme gibi hoşnutluk ya da

ağlama gibi hoşnutsuzluk ifadeleri göstermemek.

  • Başkalarının duygularını anlamada yetersizlik: Üzülen, ağlayan, kızan, sevinen vb.

kişiler karşısında duyarsız davranmak. Örneğin, üzgün birini rahatlatma çabası

göstermemek.

  1. İletişim Sorunları

Dil gelişiminde gecikme

  • İki yaşından büyük olup da tek bir sözcük bile söylememek.
  • Üç yaşından büyük olup da iki sözcüklük basit ifadeler (‘Baba git.’ vb.) kullanmamak.
  • Konuşmaya başladıktan sonra basit bir dil bilgisi yapısı kullanmak ya da belli

yanlışları tekrarlamaya devam etmek.

 

Karşılıklı konuşmada zorluk

  • Karşılıklı konuşma başlatmada, sürdürmede ve sonlandırmada önemli sorunlar

göstermek: Örneğin; bir kez konuşmaya başlayınca konuşmayı uzun bir monolog

şeklinde sürdürmek ve karşısındakilerin yorumlarını göz ardı etmek.

  • Konuşma konularında seçicilik: Kendi favori konuları dışındaki konularda çok zor ve

isteksiz olarak konuşmak.

Sıra dışı ya da yinelenen dil kullanmak

  • Başkalarının kendisine söylediklerini tekrarlamak.
  • Televizyondan duyduklarını ya da kitaplardan okuduklarını, ilişkisiz zamanlarda ve

bağlam dışı olarak yinelemek.

  • Kendisinin uydurduğu ya da yalnızca kendisine anlam ifade eden sözleri

tekrarlamak.

  • Aşırı resmî ve didaktik konuşma özellikleri göstermek.

Gelişimsel düzeye uygun olmayan oyun

  • Senaryolu oyunlarda sınırlılık: Oyuncaklarla evcilik, okulculuk, doktorculuk vb.

hayali oyunlar oynamamak.

  • Sembolik oyunlarda sınırlılık: Bir nesneyi başka bir nesne olarak (küpü mikrofon

olarak vb.) kullanarak oyun oynamamak.

  • Oyuncaklarla alışılmadık biçimlerde oynamak. Örneğin; topu zıplatmak yerine sürekli

olarak bir eliyle vurmak, legoları birbirine takıp bir şeyler yapmak yerine sıraya

dizmek vb.

  • Sosyal oyunlara ilgisizlik: Küçük yaşlardayken, ‘ce-e’ vb. sosyal oyunlara karşı ilgi

göstermemek.

  1. Sınırlı/Tekrarlayıcı İlgi ve Davranışlar

Sınırlı alanda, yoğun ve sıra dışı ilgilere sahip olmak

  • İlgi takıntıları: Bazı konulara karşı aşırı ilgi duymak ve başka konuları dışlayarak

sürekli o konularla ilgili konuşmak, okumak, ilgilenmek vb. istemek.

  • Bazı sıra dışı konulara aşırı ilgi duymak. Örneğin; astrofizik, uçak kazaları ya da

sulama sistemleri.

  • İlgi duyduğu konularla ilgili ince ayrıntıları anımsamak: Kendi favori konularındaki

en ince ayrıntıları bile ezbere bilmek.

Belli düzen ve rutinlere ilişkin aşırı ısrarcılık

  • Belli etkinlikleri her zaman belli bir sırayla yapmak istemek: Örneğin, arabanın

kapılarını hep aynı sırayla kapatmak.

  • Günlük rutinlerde değişiklik olmamasını istemek. Örneğin; eve gelirken hep aynı

güzergahı izlemek ya da eve geldiğinde önce televizyonu açıp sonra tuvalete gitmek.

  • Günlük yaşamdaki değişiklikler karşısında aşırı tepki göstermek: En ufak bir

değişiklik karşısında aşırı kaygılanmak ya da öfke nöbeti yaşamak.

  • Değişiklikleri daha kolay kabullenebilmek için meydana gelecek değişikliklerle ilgili

önceden bilgi sahibi olmaya gereksinim duymak.

Tekrarlayıcı (kendini uyarıcı) davranışlar

  • Sıra dışı beden hareketleri: Parmak ucunda yürümek, çok yavaş yürümek, kendi

ekseni etrafında dönmek, durduğu yerde sallanmak, farklı bir beden duruşuna sahip

olmak vb.

  • Sıra dışı el hareketleri: Ellerini sallamak, parmaklarını gözlerinin önünde hareket

ettirmek, ellerini farklı biçimlerde tutmak vb.

Nesnelerle ilgili sıra dışı ilgiler ve takıntılar

  • Nesneleri sıra dışı amaçlarla kullanmak: Örneğin, oyuncak arabanın tekerleklerini

çevirmek ya da oyuncak bebeğin gözlerini açıp kapamak vb. davranışları tekrar tekrar

yapmak.

  • Nesnelerin duyusal özellikleriyle aşırı ilgilenmek: Örneğin, eline aldığı her nesneyi

koklamak ya da gözlerinin önünde tutarak ve evirip çevirerek incelemek.

  • Hareket eden nesnelere aşırı ilgi göstermek: Örneğin; tekerlek ya da pervane gibi

dönen nesnelere, akan su ya da yanıp sönen ışık gibi hızlı hareket eden görüntülere

uzun sürelerle bakmak.

  • Nesne takıntıları: Bazı sıra dışı nesneleri (bir silgi ya da küçük bir zincir parçası vb.)

elinden bırakmak ya da gözünün önünden ayırmak istememek.

 

 

  1. Rett Sendromu

Rett Sendromu, ilk defa Dr. Andreas Rett tarafından tanımlanmış, Dr. Bengt Hagberg

ve çalışma arkadaşları tarafından 1983 yılında yayınlanan raporla, bir hastalık olarak dünya

çapında tanınmıştır. Rett Sendromu (RS), dünyada çeşitli ırklarda ve etnik gruplarda,

özellikle kız çocuklarında görülen nörolojik bir rahatsızlıktır. Bu sendromun, erkeklerde de

görülebileceği bilinmektedir, fakat erkeklerde görüldüğünde bu bebeklerde genellikle

düşük, doğum anında ölüm veya anne karnında erken ölüm gibi durumlar ortaya

çıkmaktadır.

RS’li çocuklar, 6-18 aylık olana kadar normal veya normale yakın bir gelişim

gösterirler. Bu süreden sonra çocuk, geçici durgunluk veya gerileme sürecine girer, iletişim

kurma becerisini yitirir ve ellerini birbirine kenetler. Hemen ardından stereotipik el

hareketleri, yürüyüş bozuklukları ve kafa gelişiminde gözle görülebilir bir yavaşlama ortaya

çıkar. Nöbet geçirme, uyanıkken düzensiz soluk alıp verme gibi problemlerle de

karşılaşılabilir.

Rett Sendromu’nun, otizm, beyin felci veya spesifik olmayan gelişme bozukluklarında

olduğu gibi teşhisi çok zordur. Dünyada, çeşitli ülkelerde yapılan araştırmalara göre her 23

binde 1 doğumdan, 10 binde 1 doğuma kadar ulaşan oranlarda RS’li kız çocuğu doğmaktadır.

Bazı çocuklar konuşma kabiliyetlerini yitirmeden önce tek tek kelimeler kullanmaya ve

kelime kombinasyonları yapmaya başlayabilirler. RS’in şiddetinin bütün hastalar için zor

olduğunu tahmin etmek zor değildir.

Apraxia (denge bozukluğu), en temel vücut hareketlerinin yerine getirilmesinde

yetersizlik ve RS’in sebep olduğu tüm engelli davranışların gözlemlenebildiği durumdur.

Gözün sabit bakışı ve konuşma kabiliyeti de dâhil tüm vücut hareketlerine etki ederek

çocuğun kontrollü şekilde hareket etmesini zorlaştırır. Apraxia ve sözel iletişim becerisinin

eksikliği nedeniyle, zekânın doğruyu tayin etmesi de zorlaşır. Çoğu geleneksel test

metotları, ellerin kullanımına ve/veya sözel iletişime gereksinim duyar bu durum RS’li bir

çocuk için belki de imkânsızdır.

RS’te büyüme genellikle yavaştır, birçok RS’li bayan yaşına göre oldukça küçük

görünmektedir. Yapılan çalışmalar, doymak bilmez bir iştahları varmış gibi görülmelerine

rağmen birçoğunun orta dereceden üst sınıra kadar değişebilen oranlarda yetersiz beslenme

problemi ile karşı karşıya olduklarını göstermektedir. Buna; yutma zorluğu, yetersiz besin

girişi, enerjinin dengesiz harcanması veya vücudun besleyici gıdalardan yeteri kadar

yararlanamaması gibi problemler neden olmaktadır. Bu gibi durumlarda, kilo almasına ve

boyunun uzamasına yardımcı olacak, dikkatini ve etkileşimini geliştirecek tamamlayıcı bir

beslenme programı (ağız yoluyla yüksek kalori/kilo aldırma diyetleri, NG tüpü veya

gastrostomy butonu) uygulanmalıdır.

Bütün bu zorluklara rağmen, Rett Sendrom’lu bir hasta orta yaşlarına, hatta daha ileri

yaşlara kadar öğrenmeye devam edebilir, ailesi ve arkadaşlarıyla iyi vakit geçirebilir. Bütün

duygular hakkında tecrübe sahibidirler, evde veya topluluk arasında sosyal, eğitim veya

eğlence amaçlı aktivitelere katıldıklarında, hoş ve çekici kişiliklerini gösterirler.

  1. Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu

Çocukluğun dezintegratif bozukluğu olan çocuklarda doğumdan itibaren en az iki yıl

tamamen normal gelişim kaydedilir. Belirtiler sıklıkla 3-4 yaş arası görülmeye başlar. Bu

tanıyı koyabilmek için belirtilerin 10 yaştan önce gelişmiş olması gerekir. Ağır mental

retardasyonla ve lokodistrofiyle (ilerleyici çocuk nörolojisi hastalıkları) birlikte

görülmektedir. Ayrıca epilepsiye rastlama olasılığı da sıktır. Başlangıç ani veya dereceli

olabilir. İlk bulgular, aktivitede artış, huzursuzluk ve anksiyetedir. Daha sonra konuşma ve

diğer yetilerde kayıplar kaydedilir, klinik tablo platoya erişir ve sonraki gelişim sınırlı

olabilir. Eğer ilerleyici bir nörolojik bozukluğun sonucu olarak ortaya çıkıyorsa klinik tablo

kötüleşme hatta ölümle sonuçlanabilir. Bu psikoza “heller demansı” veya “infantil demans”

da denilmektedir. Otizmdeki gerilemeyle ilişkisi tartışmalıdır. Genelde, nöroloji kliniklerinde

yataklı tetkiklerle teşhis edilir.

Öncesinde normal işlev gören çocuğun 3-4 yaşlarında başlayan zekâ, dil ve sosyal

işlevlerinde birkaç ay içinde gelişen deteryasyon (yıkım)’dur. Tahminen otistik bozuklukların

10’da biri sıklıkta gözlenir. Erkek/kız oranı 4-8/1’dir. Sebep bilinmiyor. Konvulzif

sendromlar, tuber sklerozis ve çeşitli metabolik hastalıklarla birlikte bulunabilmektedir.

Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu DSM-IV tanı ölçütleri şunlardır:

  1. Doğumdan sonraki iki yıl içinde yaşına uygun sözel ve sözel olmayan iletişim,

toplumsal ilişkiler, oyunlar ve uyumsal davranışların olması ile kendini belli eden görünüşte

normal bir gelişmenin olması

  1. Aşağıdakilerden en az iki alanda daha önce edinilmiş olan becerilerin (10 yaşından

önce) klinik olarak önemli ölçüde yitirilmesi.

Bunlar:

  1. Sözel anlatım ya da dili algılama
  2. Toplumsal beceriler ya da uyumsal davranış
  3. Bağırsak ya da mesane kontrolü
  4. Oyun
  5. Motor beceriler
  6. Aşağıdakilerden en az iki alanda olağan dışı bir işlevselliğin olması:
  7. Toplumsal etkileşimde nitel bir bozulma (sözel olmayan davranışlarda

bozulma, yaşıtlarıyla ilişki kuramama, toplumsal ya da duygusal

karşılıklar verememe vb.)

  1. İletişimde nitel bozukluklar (konuşulan dilin gelişiminde gecikme

olması ya da hiç gelişmemiş olması, bir söyleşiyi başlatamama ya da

sürdürmede, dilin basmakalıp ve yineleyici bir biçimde kullanılması,

çeşitli imgesel oyunlar oynamama vb.)

  1. Motor basmakalıp davranışlar ve mannerizmler de içinde olmak üzere

davranış, ilgi ve etkinliklerde sınırlı, basmakalıp ve yineleyici

örüntülerin olması

 

 

  1. Asperger Bozukluğu

Asperger Sendromu’nda, tipik olarak otizmli bireylerde görülen sosyal ilişki ve iletişim

sorunlarının yanı sıra sınırlı ilgi alanı görülür. Çok sınırlı konularda ve dar çerçeveli alanlarda

derin bilgilere sahiplerdir, bu nedenle bu çocuklara “küçük profesör” yakıştırması yapılır.

Otizmden farklı olarak zamanında konuşmaya başlarlar; aşırı bilgiçlik ve el becerilerinde

özel sorunlar görülür. Bu çocuklar normal veya üstün zekâya sahiptirler. Mekanik

oyuncaklara çok düşkündürler ve ilgi alanı sınırlı olan insanlarla daha iyi yakınlık kurarlar.

Amaçsızca birtakım nesneleri toplayabilirler, öz bakım sorunları yoktur. Erişkinlikte ise

kurallara sıkıca bağlı, soğuk ve mesafeli insanlar olarak tanınırlar. Bu bireylerin sosyal

hayatında, genelde bir tane çok yakın arkadaşları vardır ve bu kişinin de sıklıkla dar, kısıtlı

ilgi alanı vardır. Duygusal hayatında hep akılcı ve heyecansız yorumlamalara sahiptir,

davranış sorunları görülebilir, jest, mimik ve vücut dilini kullanmada sorunları vardır. [Frith,

1991]. Bu sendromda genetik ilişki sıklıkla baba ve oğul arasında kurulur. Otizm ve Asperger

Sendromu birbirine dönüşebilir bir nitelik taşır.

Asperger Sendromu’nun klinik özellikleri şöyle sıralanabilir: Normal dil gelişimi,

normal zekâ ve hatta bazen üstün zekâya sahip olma, beceriksizlik, bilgiççe, ders veriyormuş

gibi konuşma tarzı, antisosyal şiddet içeren davranışlar görülmektedir. Görülme sıklığı

1000’de 1’dir. Erkeklerde 2-4 kat daha fazladır. Tanı genelde 5 yaş civarında konabilir.

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ve depresyonla eş zamanlı görülür. Özellikle

dede ve babalardan ailevi geçiş görülür.

  1. Başka Türlü Adlandırılamayan Yaygın Gelişimsel Bozukluk (Atipik Otizm)

Atipik otizm, dil ve sosyal iletişimle ilgili sorunlar, dilin amaca yönelik

kullanımındaki sorunlar, aşırı çekingenlik, aşırı utangaçlık, gündelik ve özel yaşamında belli

ilkelere aşırı katı yaklaşım ve bağlılık gibi durumlarla ilişkili olarak göz önüne alınabilir. Bazı

kişilik tipleri ve bozuklukları (şizoid kişilik, şizotipal kişilik, çekingen kişilik) yine atipik

otizmle ilişkili olabilir, fakat farklar vardır. Örneğin, şizoid kişilikler toplumsal ilişkileri

anlar, özellikle istemezler. Buna karşın otizmli bireylerde ilişki kurma arzusu olduğu, ama beceremedikleri ileri sürülmüştür.

Atipik otizmle tipik otizm arasındaki farklar oldukça tartışmalıdır. Araştırmalar ve

sonuçları yeterli olmasa da elde edilen belli bulgular vardır. Tipik otizmde, tanı kalıcıdır.

Hafiften ağıra giden bir yelpazesi vardır. Dil sorunu bazı olgularda düzelir, ama çoğu kez

kalıcıdır. Kendine zarar verme davranışı sıktır. Yaş, cins, ailede benzer durum özellikleri ve

iletişim sorunu temelde atipik otizmle aynıdır. Stereotipilerin ağırlığı, sıklığı, şiddeti küçük

yaşlarda atipik otizmle aynı olabilir ve ilerleyen yaşa rağmen değişmeden kalıcı olabilir. Zekâ

en ağırdan en hafife kadar değişen düzeylerde geri olabilir. Dar ilgi alanı, takıntılı davranış,

duysal belirtiler atipik otizmde görülenle aynı olabilir. Geç yürüyebilir. Öz bakım sorunları

belirgindir ve ilerleyen yaşa rağmen kalıcı olabilir. Buna karşın atipik otizmde ilerleyen yaşla

tanı değişebilir ve bir kişilik özelliğine dönüşebilir. Otizm belirtileri zamanla kaybolabilir; iyi

eğitimle ve elverişli şartlarda tamamen normale dönebilir. Ağır formu yoktur ve hafif

otizmden ayrılması zordur. Bu nedenle normal gelişimin bir parçası olarak görülebilir. Otizme

özgü davranışlar belirli durumlarda (zorlanma) açığa çıkacak şekilde maskelenebilir veya

değişik görünümler altında gizlenebilir (yalancı dışa dönüklük vb.). Mizahı anlama ve

oluşturmada, karşı cinsle ilişki başta olmak üzere insan ilişkilerinde hep ciddi sorunlar

yaşanır. Dil sorunu varsa kısa sürelidir; sonuç olarak düzgün gramer ve fonoloji ile

konuşurlar. Kendine zarar verici davranış görülmez. Belirtiler şiddet ve bir araya geliş

yoğunluğu açısından, toplumsal yasayış ve düzeni bozacak şekilde belli bir sınırı aşmaz.

Genel gelişim eğrisi elverişli şartlar altında düzelme yönündedir. Öğrenme sorunları olabilir

ve okul sorunları yaşanır. Stereotipik (tekrarlayıcı) hareketler ilerleyen yaşla sebat etmez. Dar

ve yoğunlaşmış bir ilgi alanı vardır, ancak toplumsal açıdan daha anlamlı bir konuda

(mesleğinde vb.) bu durum başarıya neden olabilir. Takıntılı davranış, ritüeller atipik otizmde

daha belirgin olabilir. Panik ataklar sık görülebilir.

PROGRAMIN DÜZEYİ

Program, yaygın gelişimsel bozukluklar tanı grubu içerisinde yer alan her yaştaki bireyin

gelişimsel özellikleri, eğitim ihtiyaçları ve öncelikleri dikkate alınarak hazırlanmıştır.

 

PROGRAMIN GENEL AMAÇLARI

Bu program ile bireylerin;

  1. İşlevsel becerilerin kazandırılmasına ön koşul oluşturan temel eşleme ve taklit

becerilerini geliştirmeleri,

  1. Sosyal etkileşim başlatma ve sürdürme becerilerini geliştirmeleri,
  2. Alıcı ve ifade edici dil becerilerini geliştirmeleri,
  3. İletişim becerilerini geliştirmeleri,
  4. Bağımsız çalışma ve işlevde bulunma ile organize olma becerilerini kazanmaları,
  5. Öz bakım ve günlük yaşam becerilerini geliştirmeleri,
  6. Akademik becerilerini geliştirmeleri,
  7. Toplumsal yaşama katılım ve sosyal uyum becerilerini geliştirmeleri

beklenmektedir.

PROGRAM İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

  1. Modüllerde yer alan kazanımlar Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Destek Eğitim

Programı’nın genel amaçlarına ulaşmayı sağlayacak nitelikte belirlenmiştir.

  1. Yaygın gelişimsel bozukluk gösteren bireylerin başka bir yetersizliği olması halinde,

sahip olduğu diğer yetersizlik alanına ait programlardan birey için uygun olan

modüller belirlenerek bireysel eğitim programına dâhil edilmelidir.

  1. Programı oluşturan modüller ve kazanımlar bireylerin yaşadığı güçlükler göz önünde

bulundurularak hazırlanmıştır. Bireyin ihtiyaçlarına göre aynı anda birden fazla

modülden kazanımlar bireysel eğitim programına dahil edilebilir.

  1. Program modüllerinde yer alan kazanımların gerçekleşebilmesi için öğrenme ve

öğretme sürecinde modülde belirtilen gerekli araç-gereç ve donanımlar sağlanmalıdır.

  1. Programda yer alan modüller arasında genel bir hiyerarşik düzen olmakla birlikte

bireyin yaşı, tıbbi tanısı, gelişim düzeyi ve öncelikli ihtiyaçları dikkate alınarak

modüllerin seçiminde farklı yapılandırmalar olabilir. Ancak eşleme, taklit, yönerge

takip beceri modülleri öğrenmeye hazırlık çalışmalarına temel oluşturduğu için bireyin

eğitim programında öncelikli olarak yer almalıdır.

  1. Bireyin eğitim planı doğrultusunda bağlı olduğu rehberlik ve araştırma merkezi, varsa

devam ettiği okul ya da kurum ve diğer ilgili kuruluşlarla iş birliği yapılmalıdır.

Bireyin eğitim planı, yapılacak çalışmalar, öneriler konusunda varsa devam ettiği

kurum/okul personeli (sınıf öğretmeni, rehber öğretmen, özel eğitim öğretmeni, branş

öğretmeni, kurum psikoloğu, okul öncesi öğretmeni, sosyal hizmet uzmanı vb.) ile

görüş alışverişi yapılarak bireyin gelişimi desteklenmelidir. Bireyin destek eğitim

sürecinin sonunda devam ettiği kurum tarafından hazırlanan gelişim raporu ve ekinde

birey kazanımlarının günlük yaşama geçişini ve kalıcılığını sağlayacak öneriler, bağlı

olduğu rehberlik ve araştırma merkezinin yanı sıra bireyin ailesine, 2828 sayılı yasa

ile devlet koruması altında bulunan bireyin yasal vasi statüsünde olan kuruma, varsa

devam ettiği okulun rehberlik ve psikolojik danışma servisine iletilmelidir.

  1. Destek eğitim sürecinde bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimince gerek

görülmesi durumunda uzman (psikiyatrist, sosyal hizmet uzmanı, fizyoterapist, dil ve

konuşma terapisti, iş ve uğraşı terapisti vb.) desteği alınabilir.

  1. Destek eğitim programının verimliliğini artırmak amacıyla modüllerde yer alan

uygulamaya yönelik kazanımların gerçek ortamlarda ya da yapılandırılmış ortamlarda

işlenmesi sağlanmalıdır.

PROGRAMIN YAPISI

Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Destek Eğitim Programı, hedeflenen amaçlara

ulaşmayı sağlayacak çeşitli modüller ve bu modüllere yönelik kazanımlardan oluşmaktadır.

Her bir modülde bireylerde ulaşılması beklenen kazanımlar, içerik, açıklamalar ve ölçme

değerlendirme bölümleri yer almaktadır. Modüller bireyselleştirilmiş eğitim programı

hazırlama ve uygulamaya imkân sağlayacak şekilde, kendi içerisinde bütünlüğü olan ve

birbirini işlevsel olarak tamamlayacak yapıda hazırlanmıştır.

Modüllerde yer alan kazanımlar bireye kazandırılacak bilgi, beceri ve tutumlardan

oluşmaktadır. Modüller uygulayıcıya rehber olabilmesinin yanında eğitim kurumlarının

uygulayacağı eğitime de bir standart getirdiği gibi ölçme değerlendirme sürecini de

kolaylaştırmaktadır.

ÖĞRENME VE ÖĞRETME SÜRECİ

Programın amacına uygun olarak yürütülebilmesi için öğrenme ve öğretme sürecinin etkili

olarak kullanılması gerekmektedir. Bu nedenle aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir:

  • Öğrenme ve öğretme süreci planlanırken bireyin performans düzeyi, özellikleri ile

öğrenme şekilleri dikkate alınmalıdır.

  • Destek eğitim için kullanılan sürenin sonunda belirlenen hedefe ulaşılabilmesi için

zaman kullanımı en doğru şekilde planlanmalıdır.

  • Öğrenme ve öğretme sürecinde uygun strateji, yöntem, araç gereç ve materyaller

seçilmelidir.

  • Programda yer alan etkinliklerin, somuttan soyuta, kolaydan zora doğru aşamalı olarak

hazırlanmasına ve uygulanmasına dikkat edilmelidir.

  • Çalışmalar sırasında kullanılan dilin ve uygulanan etkinliklerin bireyin yaşına ve

özelliklerine uygun olmasına özen gösterilmelidir.

  • Günlük yaşamda bireylerin etkili iletişim kurabilmeleri ve iletişim stratejilerini

kullanabilmeleri için uygun ortamlar hazırlanmalı ve etkinlikler çeşitlendirilmelidir.